NewWalk
Administrator
Dołączył: 26 Cze 2005
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Bielsko-Biała
|
|
Wysłany: Nie 22:46, 26 Cze 2005 Temat postu: [ARTYKUŁ] wyszukiwarki internetowe |
|
|
Wyszukiwarki Internetowe - podstawowe informacje, zasady działania, silniki, pozycjonowanie, rankingi.
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE
Podstawowym zadaniem wyszukiwarek jest promowanie stron w sieci. Więc pierwszym pytaniem jest: "Czy warto?". A jedyną słuszna odpowiedzią: "Tak, warto!"
Żeby serwis internetowy mógł osiągnąć sukces, musi być dobrze zareklamowany. Wtedy liczba odwiedzin zaczyna wzrastać, portal zaczyna żyć. Redaktorzy się realizują w swojej pracy, a goście znajdują ciekawe dla siebie informacje, znajdują w tym rozrywkę, a czasem sami uczestniczą w tworzeniu witryny, poprzez komentowanie newsów i artykułów. Wtedy redakcja wie, w jakim kierunku ma się serwis rozwijać. Ale żeby to osiągnąć trzeba włożyć wiele pracy i poświecić ogromne ilości czasu i pewne środki finansowe. Nie każdego jednak na to stać. Dlatego są trzy sprawdzone metody jak osiągnąć sukces:
1. Crosslinking - polega na wzajemnym promowaniu się stron o podobnej tematyce (ale nie koniecznie). Można wymieniać się banerami lub samymi linkami.
2. Direct linking - polega na wymianie artykułów pomiędzy portalami o tej samej tematyce. Taka wymiana ma na celu pozyskanie czytelników, których zaciekawił nasz teks zamieszczony na zaprzyjaźnionej stronie.
3. No i pora na trzecią metodę, to że wypisuję ją na końcu to nie znaczy, że jest najgorsza, wręcz przeciwnie - to właśnie wyszukiwarki internetowe mogą generować nawet 50% ruchu na stronie.
Aby dwie pierwsze metody zdołały wpłynąć na wzrost popularności serwisu, musi on posiadać pewną renomę. Dlatego pozostaje nam trzecia opcja - wyszukiwarka.
POZYCJONOWANIE
Jednak sprawa nie jest taka prosta. Aby wyszukiwarka wysoko pozycjonowała naszą stronę musimy się dobrze postarać. Pozycjonowała - czyli umieszczała stronę na jak najlepszym miejscu w rankingu wyszukanych stron. Jak mówiłem sprawa ta nie jest prosta, ponieważ wymaga czasu lub dużych inwestycji finansowych. Wiele rozwijających się portali czy biznesów nie stać na utrzymanie strony w czołówce. Dlatego pozostaje drugie wyjście - czas. Ale nie polega ono na czekaniu, lecz na intensywnej pracy, aby nadążać za zmianami w pracy wyszukiwarek, aby być na bieżąco w tym w jaki sposób wyszukiwarki ustalają priorytety przy tworzeniu rankingów. Zmiany są jednak nie częste i na szczęście nie powodują rewolucji. Więc jeżeli poznamy podstawy działania, będziemy mogli skutecznie działać i powodować wzrosty w wynikach pracy.
SŁOWA KLUCZOWE - KEYWORDS
Jaka powinna być strona?
Jeżeli strona ma być profesjonalnie przygotowana pod pozycjonowanie to musi być w odpowiedni sposób zrobiona. Niektórzy mówią nawet, że to stronę robi się pod przeglądarkę. Polega to na takim układaniu treści, aby słowa kluczowe były często eksponowane. Ale to nie wszystko, ważne jest aby umieścić je również w nagłówkach, bo to dla wyszukiwarek ma znaczenie.
Co to słowa kluczowe? Odpowiedz jest bardzo ważna.
Są to słowa lub zwroty, które potencjalni klienci lub czytelnicy wpisują w wyszukiwarkach, aby znaleźć interesujący ich artykuł, usługę lub temat.
UWAGA! Nie myślmy że słowa kluczowe są definicją naszego produktu. Bo to nie my za ich pomocą reklamujemy nasze usługi lub informacje, ale to ludzie używają słów kluczowych do znalezienia nas i naszej oferty w sieci.
META do lamusa. Niestety tak. Zamieszczanie słów kluczowych w znacznikach mety nie przynosi już takich efektów jak kilka lat temu. Powód jest prosty - niektóre wyszukiwarki wcale ich nie czytają. Napisałem "niestety" jednak to wyjście było koniecznością ponieważ wykorzystując metę strony które były biedne jeżeli chodzi o liczbę informacji z danego tematu, mogły łatwo osiągać miejsca w czołówce.
TESTOWA KAMPANIA DOTYCZĄCA POPULARNOŚCI KONKRETNYCH ZAPYTAŃ W WYSZUKIWARKACH.
Już wiemy co to słowa kluczowe, wiemy jak są ważne, ale pozostaje pytanie: jakie słowa wybrać, skąd mam wiedzieć jak ludzie poszukują produktów, które oferuję ?
I tu z pomocą przychodzą nam same wyszukiwarki.
Mianowicie, na [link widoczny dla zalogowanych] mamy dostępne dla wszystkich dane dotyczące popularności konkretnych zapytać wpisywanych do wyszukiwarki [link widoczny dla zalogowanych] ale to jeszcze nie wszystko. Możemy założyć bezpłatną kampanię testową dzięki której sprawdzimy popularność interesujących nas słów oraz fraz. Również [link widoczny dla zalogowanych] oferuje kampanię testową, która może być ograniczona dla ludzi z Polski. Więcej informacji znajdziecie w Google Adwords pod adresem [link widoczny dla zalogowanych]
Małe podsumowanie:
Mamy dwie metody na osiągnięcie tego samego efektu.
- Pierwsza jest szybka i krótkotrwała, polega na stosowaniu technik mających na celu oszukiwanie wyszukiwarek. Ale jak mówiłem w pracy wyszukiwarek są częste drobne zmiany, mające na celu eliminowanie oszustów. Dlatego ta metoda może być szybka i krótkotrwała, lub szybka i kosztowna (pieniądze, czas).
- Druga metoda powolniejsza, pewniejsza i długoterminowa. Jest nią stosowanie się do zasad wyżej opisanych, oraz ciągłe zdobywanie wiedzy o nowościach w pracy wyszukiwarek, aby wykorzystać nowe możliwości.
GDZIE SIĘ REKALMOWAĆ?
Wiemy już jak mamy zgłosić stronę do wyszukiwarki, poprzez jakie słowa kluczowe oraz wiemy jakie korzyści może to przynieść naszej stronie. Teraz pozostaje pytanie gdzie zgłosić stronę. Przez ostanie lata rynek wyszukiwarek internetowych stale się rozrastał, przybywały nowe, czasem bardo dobre firmy, ale czasem były to nieudane projekty.
Dlatego warto zapoznać się z czołówką najpopularniejszych wyszukiwarek w Polsce (Powiedziałem w Polsce co nie oznacza, iż są to polskie wyszukiwarki). Od dłuższego czasu pozostaje ona niezmienna i prezentuje się w następującym składzie:
1. 58,4% google.com
2. 18,5% onet.pl
3. 16,9% wp.pl
To jest pierwsza trójka, która jest odpowiedzialna za 93,8% ruchu pochodzącego z wyszukiwarek w polskim Internecie.
Na kolejnych miejscach są:
4. 1,7% msn.com
5. 1,2% szukacz.pl
6. 1.1% interia.pl
7. 0,7% yahoo.com
8. 0,5% netsprint.pl
- - - - - - - - - - - - -
Dane pochodzą z badania gemiusTraffic
(prowadzonego przez firmę badawczą Gemius SA: [link widoczny dla zalogowanych])
Dodatkowe informacje o firmie:
Firma badawcza Gemius SA jest liderem w dziedzinie badań Internetu w Polsce.
Gemius SA świadczy profesjonalne usługi badawcze, analityczne i doradcze dla wszystkich podmiotów tego rynku.
- - - - - - - - - - - - -
Informacja o popularności wyszukiwarek jest ważna biorąc pod uwagę to, iż koszty pozycjonowania są bardzo zbliżone. Również jak i czas, który trzeba poświęcić na osiągnięcie zadowalających nas wyników.
ZASADY DZIAŁANIA WYSZUKIWAREK
Każda wyszukiwarka jest indywidualna, ale podstawy działania są te same. I tak wyróżniamy 4 podstawowe elementy:
1. Pajączek (Spider)
2. Baza danych
3. Index
4. Program wyszukujący
Pajączek
Pajączek działa jak przeglądarka internetowa, czytając podane mu strony. W kodzie czytanym przez niego, nie zwraca uwagi na znaczniki HTML zapoznając się jedynie z tekstem na stronie. Jedyne znaczniki czytane przez Spidera to te, które informują o tym czy dany kod jest nagłówkiem, tytułem czy zwykłym tekstem. Po zapoznaniu się z tekstem na zleconej stronie Pajączek podąża linkami w jej głąb (nie wykraczając jednak poza zleconą domenę). Oczywiście nie czyta stron w nieskończoność. Przeważnie jest to kilka kliknięć od strony głównej. Jednak najważniejsze informacje powinny być do dwóch kliknięć od zleconej strony. Gdy Spider zapozna się z kodem całej strony (pod podaną domeną) przechodzi na kolejne adresy, jeżeli ich wcześniej nie znał.
Poznaliśmy już zasadę czytania stron przez wyszukiwarkę, a dokładnie przez Pajączka. Zanim przejdziemy do kolejnych elementów wyszukiwarki internetowej, muszę coś uściślić. Mianowicie zgłoszenie strony do wyszukiwarki, nie jest jednoznaczne z jej zaindexowaniem. Dzieje się tak ponieważ wypełniając formularz rejestracyjny prosimy o dodanie naszej strony do bazy wyszukiwarki. Jednak prośba nie zawsze zostanie przyjęta, dlatego musimy ponawiać zgłoszenie, aż zobaczymy zleconą strone w wynikach wyszukiwarki.
Baza danych i Index
Baza danych po każdym dodaniu wpisu ulega indexowaniu. Index jest zbiorem wszystkich słów wraz z odnośnikami do ich miejsc w bazie danych. Index wyszukiwarki jest odpowiednikiem spisu treści w książce, czyli drogowskazem gdzie znajdziemy interesujące nas w danym momencie informacje.
Program wyszukujący
Czyli ostateczny etap pracy wyszukiwarek internetowych. Działa bardzo prosto.
1. Użytkownik wpisuje słowo kluczowe w formularzu wyszukiwarki.
2. Program wyszukujący przegląda Index mając na celu znalezienie podanego słowa.
3. Jeżeli słowo widnieje w Indexie to Program wyszukujący wczytuje odpowiednie strony z Bazy danych.
4. Następnie Program wyszukujący poprzez stworzony przez siebie rankingu wypisuje strony według ich pozycji.
Podsumowanie
Są to oczywiście podstawowe informacje na temat wyszukiwarek internetowych. Pogłębiając wiedzę w tej dziedzinie Internetu, będziesz w stanie osiągać co raz lepsze wyniki w rankingach. Niektóre dane i informacje podane w tym artykule mogą być jutro już nieaktualne. Dlatego, iż drobne zmiany są wprowadzane nieustannie. Jedynym wyjściem jest podążanie za nowinkami i szukanie coraz lepszych metod pozycjonowania.
Życzę Tobie powodzenia w trudnym starciu z wyszukiwarkami, ale jeżeli będziesz zawsze na bieżąco ze zmianami to na pewno osiągniesz zamierzony efekt.
Post został pochwalony 0 razy
|
|